vrijdag 26 september 2014

De nieuwste Poirot detective

Deze week kocht ik de nieuwste detective van Poirot; De monogram moorden. Als fan van moord en mysterie moest ik die gewoon in mijn bezit hebben.

De Monogram Moorden

Maar...hoe kan dat nou, vraag je je af? Poirot is toch die speurder van Agatha Christie en zij leeft toch niet meer? Dat klopt.
Brits thrillerschrijfster Sophie Hannah is gevraagd door de erven van Agatha Christie om een nieuw verhaal te schrijven met Poirot in de hoofdrol, om op die manier de boeken van Agatha Christie levend te houden. Dat boek werd uiteindelijk De monogram moorden.
Je ziet het meer; speurders waarvan de geestelijk vader/moeder is overleden worden door andere schrijvers in een nieuw avontuur geschreven. In de Volkskrant stond een uitgebreid artikel over dit fenomeen. Klik hier voor het hele artikel.

Ik heb er een paar stukjes uitgehaald die specifiek over de uitgave van Sophie Hannah's Poirot gaan, maar er staat ook een interessante passage in over hoe Baantjer zijn boeken levend heeft gehouden.

uit de volkskrant:
'Dinsdag [9 sept. 2014] verschijnt van de hand van thrillerschrijfster Sophie Hannah bij uitgeverij Dutch Media De monogram moorden. Een nieuw verhaal over Poirot, terwijl diens schepper - Agatha Christie - al bijna veertig jaar dood is: het lijkt merkwaardig, maar het komt vaker voor. 


En nu is dus ook Hercule Poirot niet veilig voor vreemde vingers, al kun je het als Agatha Christie-personage slechter treffen dan op het bureau van Sophie Hannah te belanden. Hannah zou je gerust een Christie-exegeet kunnen noemen, dat doet ze namelijk zelf ook. 'Ik beschouw elk woord dat Agatha Christie heeft geschreven als heilig', zei ze eerder dit jaar in een interview met Vrij Nederland. 'Al mijn boeken hebben iets Christie-achtigs, ze zit onmiskenbaar in mijn schrijvers-dna.'

Hannah noemt Christie de grootste misdaadfictieschrijver aller tijden, maar dat is niet de reden waarom zij door de erven werd aangezocht om een nieuwe Poirot te schrijven. 'Agatha's familie wil haar boeken levend houden voor nieuwe generaties en de publicatie van een nieuw boek leek hun de uitgelezen manier om jongere generaties aan de oude boeken te herinneren.' Hannah had al een paar jaar een ingenieus plot op de plank liggen, ongeschikt voor haar eigen, eigentijdse thrillers, maar ideaal voor de setting in het Engeland van voor de oorlog. 'Toen ik dat liet zien, mocht ik het doen.'

Hannah weet nog niet of haar aanstelling ad interim of vast wordt: 'Niemand keek verder vooruit dan het eerste boek; dit was al zo'n big deal voor alle betrokkenen dat niemand verder vooruit durfde te kijken.'

Poirots stiefmoeder? Zo beschouwt ze zichzelf absoluut niet. 'Je moet mij zien als de vervangend secretaresse, die niets anders doet dan zijn belevenissen zo goed mogelijk uitwerken.'

De schrijver als secretaresse; het is weer eens wat anders.'

Hannah's laatste uitspraak over de schrijver als secretaresse doet bij mij het inspiratievuur onmiddellijk aanwakkeren. Stel je voor....de secretaresse van Christie (of Ms. Lemon van Poirot, for that matter) die allemaal nog verhalen in haar archief heeft zitten, verhalen die nog niet eerder naar buiten zijn gekomen. Eindeloos zijn de mogelijkheden.....!

Ik ben nog niet aan het lezen van De monogram moorden begonnen, dus ik kan helaas nog niets zeggen over of ik het een geslaagde poging is. 

Over 'aan boeken beginnen' gesproken... 
Bij het opruimen van mijn nachtkastje kwam ik de dwarsligger van Agatha Christie tegen (op de foto rechts te zien). Deze kreeg ik van Marion een jaar geleden (bijna letterlijk een jaar geleden, zie ik nu :-)) Overigens is Marion in de tussentijd op een nieuw blog verder gegaan, klik hier voor haar nieuwe blog.

Aan het lezen van de dwarsligger ben ik begonnen, had echt zin om weer een Christie verhaal te herlezen, maar .... de letters zijn voor mij te klein. Een leesbril is inmiddels geen overbodig attribuut meer voor mij :-)
Die leesbril heb ik nog niet, maar het is wel tijd om het boek door te geven, want dat is een voorwaarde van dit boek: na het lezen (of een aanzet tot lezen :)) geef je het door aan de volgende lezer. 
Marion had voor mij een kort kaartje geschreven en dit in het boek gestopt, wat meteen als boekenlegger fungeerde. Dat bracht me op het idee om een boekenlegger te maken waarop de adressen van de blogs (of namen van lezers) staan waar het boek allemaal is geweest. Zo kun je ook een beetje reclame maken voor je blog. Ik heb een boekenlegger gemaakt van Moord in het Blair House en heb het blogadres van Marion op de achterkant geschreven. Ik ben heel benieuwd hoe lang de rij met blogadressen wordt. Het lijkt me heel leuk om het boek op gezette tijden op blogs voorbij te zien komen. Ik weet zeker dat er zát lezers zijn die ook graag Christie's boeken lezen. 

Heb je zin in om weer eens een Agatha Christie verhaal te lezen, eentje uit de oude doos? Laat het in een reactie weten. 


7 opmerkingen:

  1. Leuk idee! Alleen ben ik meer fan van andere boeken....dus je maakt er een ander vast blijer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He wat leuk, dat lijkt mij wel wat zone doorgeef Agatha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat doe je dat leuk, helemaal top, wat een leuk idee de boekenlegger met de blogadressen. Super van je

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk Grietje dat ik je blij kan maken met de dwarsligger! Ik stuur je wel even een mailtje, volgens mij heb ik je mailadres nog wel.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk stuk om te lezen.! Zeken nu ik net de Monogram Moorden heb gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Connie,
      Bedankt voor je reactie en wat leuk dat je even langskwam!

      Verwijderen